|
Dunai hajózás
Forrás: WWF 2006.03.15. 17:56

Uniós hajózási tervek fenyegetik a Dunát
 |
 |
 |
 |
Fotó: WWF-Canon/Michel Gunther | |
A WWF, nemzetközi természetvédelmi szervezet a Bécsben tegnap befejeződött, a folyami hajózás fejlesztési kérdéseit boncolgató konferencián felhívta az EU figyelmét arra, hogy az Európa folyóin való közlekedés fejlesztésének tervezésénél gazdasági és környezetvédelmi szempontból egyaránt mérlegelje a felmerülő alternatívákat. A WWF hangsúlyozza, a folyami teherszállítás csak akkor lehet igazán környezetbarát, ha nem tönkretesszük, hanem megőrizzük a folyók természetes ökoszisztémáját.
A nemzetközi konferencia az EU két nagyszabású programjára összpontosított: a Transz-Európai Közlekedési Hálózat (TEN-T) fejlesztése programra és az Európai Bizottság NAIADES Akció Terv elnevezésű projektjére, melyek célja, Európa hajózási iparának és a belvízi hajózásnak a fejlesztése. Sajnálatos módon, a hajózáshoz kapcsolódó környezeti hatások tárgyalását már nem tűzték napirendre.
"A belvízi hajózást akkor tekinthetjük a szárazföldi teherszállítás egyik alternatívájának, ha figyelembe vesszük a globális CO2 kibocsátást és a folyóra mért környezeti hatásokat is. Amennyiben közlekedésfejlesztési tervekről beszélünk, nem felejthetjük el, hogy a folyónak sok más értékes funkciót is el kell látnia, mint például ivóvíz ellátás, árvízvédelem, öntözés, halászat, turizmus. Ha ezeket a funkciókat nem veszik figyelembe a tervek készítésénél, több kár fog keletkezni, mint a hajózásból származó haszon." - hívja fel a figyelmet Ereifej Laurice, a WWF Magyarország vizes élőhelyvédelmi programvezetője.
A WWF teljes körű környezeti hatásfelmérést kér a Dunára és más fő vízi utakra vonatkozóan, amely tartalmazza a piaci lehetőségeket és a belvízi hajózás környezeti hatásait (amit a vízi út biztosításához szükséges fizikai beavatkozások, hullám- és örvénykeltés, vegyi anyagok vízbebocsátása, stb. okoz). Emellett fenntartható megoldások alkalmazását javasolja Európa belvízi közlekedésében, mint például új technológiák bevezetése (radar navigáció, előrejelzés), a hajók igazítása a folyó szükségleteihez, adottságaihoz és a vasúti áruforgalom fejlesztése. Bizakodásra ad okot, hogy több neves hajózási szakember nyitott a társadalmi párbeszédre, és az új innovációs megoldások együttes felkutatására, támogatására (új hajóépítési technológiák, fenntartható kikötőfejlesztés, stb.).
További információ:
Ereifej Laurice, vizes élőhely programvezető, WWF Magyarország, tel.: (1)214-5554/124, 30/748-3136 laurice.ereifej@wwf.hu
|